Vapaaehtoistyöt Punaisella Ristillä eivät toteutuneetkaan, mutta tässä vaiheessa en olekaan enää niin yllättynyt siitä että asiat eivät täällä mene aina niin kuin Strömsössä. Paikallisen toimiston johtaja oli jo antanut minulle vihreää valoa että voisin aloittaa työt pakolaisleireille toimitettavien tarvikkeiden valvojana. Jäin odottelemaan yhtä allekirjoitusta Punaisen Ristin päämajasta joka sijaitsee pääkaupungissa Yaoundéssa. Kuukauden odottelun jälkeen päätin käydä koputtelemassa myös UNHCR:n, WFP:n, Unicef:in, sekä Care Internationalin ovia siinä toivossa että jostain paikasta irtoaisi töitä humanitaarisen logistiikan parissa.
Rahat eivät aina oikein riitä julkisivun ylläpitoon. |
Ennen matkalle
lähtöä olin työskennellyt lähes kuusi vuotta logistiikka-alalla Suomessa ja tuumin
että Afrikassa olisi hyvät mahdollisuudet löytää merkityksellisempää työtä ja
vaihtaa hetkeksi humanitaariselle alalle. Kuinka kävikään Bertouassa, joka
sijaitsee idässä lähellä pakolaisleirejä, sattui olemaan paljon eri kansalaisjärjestöjien
logistiikka-keskuksia. Paikallisen hierarkian ja byrokratian takia
vapaaehtoistöiden saaminen osoittautui kuitenkin yllättävän vaikeaksi ja olin jo
menettämässä toivoni kunnes kävin viimeisessä paikassa, Première Urgence – Aide
Médicale Internationale – nimisessä ranskalaisessa avustusjärjestössä (PU-AMI).
Samalla koputuksella he ottivatkin minut työhaastatteluun ja ilmoittivat että työt
alkaisivat seuraavalla viikolla.
Tämän oven takaa löytyi töitä. Turvallisuustoimet eivät jää puolitiehen, keskellä kuvassa vartiointikoppi. |
PU-AMI:ssa
pääkieli on ranska, joten olen saanut oivan tilaisuuden harjoitella ruosteista ranskan
kielen taitoani. Järjestön toiminta Kamerunissa on pääasiassa
keskiafrikkalaisten pakolaisten avustamista rakentamalla vesipisteitä ja
käymälöitä pakolaisleireihin, antamalla sanitaatio- ja hygieniakoulutusta,
tukemalla elinkeinon harjoittamismahdollisuuksia (pääasiassa maanviljelyä) sekä
ruoka-avun toimittamista pakolaisleireille. PU-AMIn päämaja sijaitsee
Pariisissa ja täten suurin osa Kamerunissa johtotehtäviä suorittavista työntekijöistä
ovat ranskalaisia. Tähän mennessä olen huomannut
että on ihan mukava saada tehdä töitä
myös länsimaalaisten kanssa, koska afrikkalaisessa työkulttuurissa sekä
ajankäsitys että järjestelmällisyys eroaa jonkin verran suomalaisista tavoista.
Logistiikkatiimi työn touhussa. Vasemmalta oikealle: varastovastaava Emmanuel, esimieheni Gaël ja logistikko Sylvain. |
Työnkuvani on olla
ajoneuvovastaava eli englanniksi Fleet Manager. Jo ensimmäisenä päivänä minut laitettiin
suunittelemaan seuraavan viikon ajojärjestelyt, ranskaksi. Kyseenalaisella kielitaidollani
asiat tuntuivat alussa hieman hankalilta vaikka esimieheni puhuu myös englantia
hienolla ranskan murteella. Hän on välillä myös erittäin kiireinen, niinkuin
kaikki muutkin järjestön nimen mukaisesti Première Urgencilla ovat, joten
joskus omat avunpyyntöni saavat odottaa. Työnkuvaani kuuluu ajojärjestelyn
lisäksi vastuu autojen kunnossapidosta, huolto- sekä polttoainekulujen seuranta
sekä autonkuljettajien viikottaisen ohjelman laatiminen. Kalustoon kuuluu viisi
maasturia: yksi Grand Tiger sekä kaksi Toyota
Hilux ”double-cabin” lava-autoa ja pari Land Cruiser neliveto-maasturia. Nimenomaan
double-cabin lava-auto on avustusjärjestöjen suosiossa täällä, koska kuuleman
mukaan single-cabinilla varustetut autot
ovat haluttua tavaraa maantieryöstäjien keskuudessa lähellä Keski-Afrikan
rajaa. Syy tähän on tietenkin se, että silloin auton lavalle mahtuu paremmin ilmatorjuntakonekivääri.
Vasemmalla double-cabinilla varustettu viimeisiä vetävä Grand Tiger, oikealla Land Cruiser. |
Suurin osa
kuljetuksista on henkilökuntakuljetuksia sekä pakolaisleireille että toiseen PU-AMI:n
aluetoimistoon joka sijaitsee Meigangassa, noin 4,5 tunnin ajomatkan päässä
Bertouasta. Kalusto rupeaa olemaan aika huonossa kunnossa johtuen kuoppaisista teistä
ja muutama auto onkin jo antanut periksi. Uusia autoja ei ole ollut vielä varaa
hankkia koska rahoittajat eivät mielellään rahoita ajoneuvojen hankintoja.
Suurimmat rahoittajat kuten YK:n pakolaisjärjestö (UNHCR) sekä EU vaativat
paljon paperitöitä ennen kun esimerkiksi auton ostoon saa rahoitusta. Melko useasti
käy niin että henkilökunnalta tulee enemmän kuljetuspyyntöjä kuin mitä meiltä löytyy
autoja. Silloin pitää turvautua vuokra-autoihin, jos sen hetkiset rahat
riittävät. Tärkeintä olisi että henkilökunta saadaan kuljetettua tavalla millä
hyvänsä projektialueille, jotta apu saadaan toimitettua pakolaisille.
Monissa autoissa on antenni, joka takaa yhteydenpidon satelliittipuhelimien avulla keskellä ei mitään. |
Viime viikolla
tuli tarvetta myös isommalle kalustolle kun piti toimittaa 55 tonnia sementtiä
käymälöiden ja vesipisteiden rakentamista varten kymmenen tuhatta pakolaista
käsittävälle leirille Mborghopiin, joka sijaitsee Meigangan lähellä. Tämä 55 tonnia,
50 kilon säkeissä oleva sementti lastattiin kuorma-autoon käsivoimin. (Onneksi
olen vain vapaaehtoinen ja lastaus tapahtui viikonloppuna jolloin minulla ei
ollut työpäivää.) Itse kuljetus on myös haastava koska rekat jäävät usein kiinni
Meigangan ja Mborghopin välisellä huonokuntoisella hiekkatiellä, joka juuri
alkaneella sadekaudella on joiltain osin pelkkää mutavelliä.
Raskaan työpäivän jälkeen logistiikkatiimi päätti mennä parille kuuntelemaan paikallista bändiä. Osa ulkona olleista meni seuraavana aamuna lastaamaan sementtiä. |
Autojen kulujen seuranta
ei ole aina helppoa, rahaa kun näyttää toisinaan menevän tiliotteiden mukaan
enemmän kun pitäisi ja kuititkin puuttuvat. Välillä on vaikea lähteä selvittelemään
ranskan kielen taidollani lovia kukkarossa. Esimieheni onkin päättänyt että kuskit
eivät saa enää omin päin käyttää järjestön luottokorttia. Minun tulee tätä
nykyä mennä kuskien mukaan aina kun on huollon paikka. Asia ei mene kuitenkaan silloin
välttämättä ollenkaan helpommaksi, koska nähdessään valkoihoisen korjaamolla,
huoltomiehet ovat riemuissaan kun ajattelevat että voivat pyytää enemmän rahaa palvelusta.
Etsimässä Grand Tigeriin "tirante de cremaier" nimistä osaa, jonka suomennosta en tiedä. |
Tulevana viikonloppuna on aika pitää jäähyväisjuhlat Meigangassa Bertouan toimiston johtajalle, joka palaa takaisin Pariisiin kahden vuoden komennuksen jälkeen. Luvassa on myös jalkapallo-ottelu Bertouan ja Meigangan toimistojen henkilökunnan välillä. Oma puoleni on tietysti Bertouan tiimissä, saa nähdä onko menestys parempi kuin Kamerunin jalkapallojoukkueella. Lisää juttua työseikkailuista saattaa olla luvassa myöhemmin. À la prochaine!
Sylvain ja Henri matkalla autoon polttoainekulujen selvittelyn jälkeen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti