Sutii sutii. |
Kouluvierailujen aikana pääsimme seuraamaan oppituntien
kulkua. Moni opettaja oli Carolin mukaan edistynyt hyvin bakankielen
opinnoissaan ja kaikilla seuraamillamme tunneilla käytettiin pelkästään bakaa
opetuskielenä. Carol testasi myös oppilaiden kykyä tunnistaa bakan kielen
aakkosia satunnaisessa järjestyksessä sekä suullisesti että kirjallisesti. Kouluissa
on aiemmin käytetty opetusmetodina suureksi osaksi sanelua, minkä seurauksena
oppilaat eivat välttämättä opi tunnistamaan yksittäisiä kirjaimia silloin kun
ne eivät ole aakkosjärjestyksessä. Edistystä oli tapahtunut tälläkin saralla.
Carol vaihtamassa ajatuksia bakankielisestä opetuksesta uuden opettajan kanssa. Vasemmalla Planin työntekijä Didier. |
Tapasimme myös oppilaiden vanhempia ja saimme tilaisuuden kysyä heidän mielipidettään bakankielisestä opetuksesta. Vanhemmat, joista suurin osa ei osaa lukea eikä kirjoittaa, vaikuttivat olevan tyytyväisiä siihen, että heidän lapsillaan on mahdollisuus oppia omalla kielellään. Eniten kiitosta sai kouluruokatarjoilun aloittaminen. Projektikouluissa käynnistettiin viime vuonna kouluruokailukokeilu, jossa oppilaiden vanhemmat ovat vastuussa koululounaan järjestämisestä. Yksi koulujen suurimmista ongelmista on ollut oppilaiden lukuisat poissaolot. Kouluruokailun puuttumisella on osansa poissaolojen aiheuttajana, koska oppilaat eivät jaksa keskittyä opetukseen tyhjin mahoin ja lähtevät kesken koulupäivän etsimään suuhun pantavaa joko kotoaan tai koulua ymparöivästä sademetsästä, eivätkä palaa enää iltapäivän tunneille. Projektikouluissa vanhempien on tarkoitus järjestää kouluruokailu kahdesti viikossa. Haasteena on edelleen riittävän monen vanhemman saaminen sitoutumaan kouluruokailun järjestämiseen, sillä useimmat heistä ovat päivisin metsässä työskentelemässä eikä lounaan toimittaminen koululle sovittuna aikana ole helppoa. Kouluruokailukokeilu on kuitenkin saatu käyntiin kaikissa projektikouluissa, joissain paremmalla ja toisissa hieman vaihtelevammalla menestyksellä. Joka tapauksessa oppilaiden lukumäärä on kaikissa projektikouluissa lisääntynyt kuluneen lukuvuoden aikana.
Carol ja oppilaiden vanhempia Payosin koulussa. Eturivissä kolmantena oikealla istuu Planin työntekijä Jacques. |
Toinen syy oppilaiden poissaoloille on pitkät koulumatkat,
joita esimerkiksi rankkasateiden aikana lasten on vaikea lähteä taivaltamaan ilman
suojaa. Kävimme pari viikkoa sitten yhden projektikoulun oppilaan perheen luona
vierailulla, johon edellisen kirjoituksen kuva liittyy. Kyseisen baka-tytön
koulumatka yhteen suuntaan on seitsemän kilometriä, joka kuusivuotiaan tulee
taittaa jalkaisin nuoremman sisaruksensa kanssa. Vierailumme liittyi toukokuun
lopulla kuvattavaan dokumenttiin, jonka tarkoituksena on näyttää, millaisia
vaikeuksia syrjäisillä seuduilla asuvat lapset kohtaavat koulua käydessään. Visiittimme
oli eräänlainen simulaatio toukokuun lopun kuvauksia varten, sillä dokumenttiin
haastateltava bakatyttö ei ole aiemmin tavannut meikäläisen näköisiä ihmisiä ja
dokumentin tekijät tulevat Ranskasta. Kerron seuraavassa kyseisestä vierailusta
hieman lisää.
Madame Solangen luokka Nomedjohin koulussa. |
Helteestä huolimatta pukukoodi koulu- ja kylävierailuilla on
pitkät lahkeet ja pitkät hihat, sillä sademetsän kupeessa on paljon hyttysiä
seka pieniä (ja nälkäisiä) kärpäsiä. Kuoppaisen ajomatkan jälkeen pysähdyimme tien varteen rakennettujen kolmen majan eteen, joissa meitä
odottanut bakaperhe asuu. Asuinsijat ovat tarkan käden jäljen tulosta. Palmupuuta
hyödynnetään rakennusmateriaalina sekä talojen seinissä että katoissa, jotka on
tehty palmun lehdistä. Meitä tultiin autolle varovasti vastaan ja jotkut lapsista
pitivät aluksi muutaman metrin turvaväliä, mutta tilanne vapautui kun näytin
kännykästäni kuvia Suomesta ja lumikinoksista (ja Suomen kesästä
puutarhatuolissa nauttivasta äidistäni, joka herätti myös mielenkiintoa). Vierailun päätteeksi lapset rohkaistuivat jo
esittämään koulussa oppimiaan lauluja ja tansseja. Sävelkorva oli kohdillaan ja
rytmi upeasti veressä jo kaikista pienimmilläkin.
Seuraava laulu mietinnässä. |
Paluumatkalla pysähdyimme Abong Mbangin bussiasemalle myöhäiselle
lounaalle. Tyydyimme Kallen kanssa Nyong-joesta pyydystettyyn kalaan, mutta
suurisydäminen ja -kokoinen kuljettajamme Bienvenue (nimi on ranskaa ja
tarkoittaa suomeksi “tervetuloa”) valitsi listan kahdesta vaihtoehdosta toisen,
kaniinin pään. Emme voineet kuin ihailla hänen kykyään erotella näppärästi
syötäväksi kelpaavat ja kelpaamattomat osat toisistaan samalla kun taistelimme itse
kanin pään anatomiaan verrattuna mitättömien kalan ruotojen kanssa. Termillä
“bushmeat” viitataan täällä kaikkeen vapaana sademetsästä pyydystettyyn
riistaan. Paremmin varustettujen ravintoloiden listalta löytyy muun muassa
piikkisikaa, siiliä, kyytä, pythonia, varaania, krokotiiliä ja eri eläinten
sisäelimiä. Körötellessämme mahat kylläisinä kotiinpäin ajotiellä tuli vastaan
varaania (suurta liskoa) olallaan kantava mies. Bienvenue pysäytti auton
välittömästi tien sivuun ja alkoi tinkimään liskolle hintaa. Eläimen
käyttötarkoitusta udellessani sain kuulla sen valmistuksen ateriaksi olevan
helppoa ja nopeaa. Ruho paloitellaan niin että osat mahtuvat pataan,
annetaan kiehua, lisätään runsaasti mausteita perään –ja juhlaruoka on valmis.
Varaani lähti mukaan auton takakontissa 4000 CFA –frangilla eli noin kuudella
eurolla.
Pitkän matkan bussit myydään niin täyteen kuin mahdollista. Bussi joutuu tosin maksamaan muutaman lantin ylimääräistä "liikakiloista" tien varrella päivystäville poliiseille. |
Ensi viikolla laitan vielä lisää kuvia Carolin kanssa tehdyistä
kouluvierailuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti